Przekaźniki bezpieczeństwa DOLD do kontroli pracy silników, dostępne w ofercie ELTRON, stanowią istotny element systemów zabezpieczeń w automatyce przemysłowej. Ich zadaniem jest ciągłe monitorowanie stanu napędów i wykrywanie nieprawidłowości, które mogłyby zagrażać bezpieczeństwu ludzi lub samej maszyny.
Urządzenia te umożliwiają m.in. nadzór nad obrotami, kontrolę zaniku momentu, przeciążenia, blokady wału czy awarii napędu. W razie wykrycia sytuacji niebezpiecznej, przekaźnik bezpieczeństwa DOLD uruchamia procedurę natychmiastowego zatrzymania, zgodnie z zaprogramowanymi warunkami. Dzięki temu możliwe jest uniknięcie wypadków i uszkodzeń mechanicznych wynikających z niekontrolowanej pracy silników.
Przekaźniki DOLD do nadzoru silników są zgodne z europejskimi normami bezpieczeństwa, takimi jak EN ISO 13849 czy IEC 60204-1, i mogą być stosowane w systemach osiągających wysoki poziom niezawodności (np. PL e, SIL 3). Dostępne są w różnych konfiguracjach, z możliwością podłączenia do systemów automatyki oraz integracji z innymi urządzeniami zabezpieczającymi.
Konstrukcja modułów umożliwia łatwy montaż na szynie DIN, a ich kompaktowa forma sprawia, że nadają się zarówno do rozdzielnic, jak i aplikacji z ograniczoną przestrzenią. W ofercie ELTRON znajdują się różne wersje tych urządzeń – także z opóźnieniem czasowym, sygnalizacją stanu czy funkcją restartu.
Tabela poniżej zawiera dostępne modele przekaźników DOLD do kontroli pracy silników, które można dobrać odpowiednio do rodzaju napędu, typu maszyny i wymagań funkcjonalnych systemu.
Typ | Opis | Poziom zadziałania zgodnie z EN 13849-1 | Poziom nienaruszalności bezpieczeństwa zgodnie z EN 62061 | Ilość kanałów | Maks. ilość wyjść z wymuszonym prowadzeniem styków (C/O = przełączny, NO = normalnie otwarty) | Wyjście na wskaźnik zadziałania (SO = wyjście półprzewodnikowe) | Napięcie nominalne | Maksymalny prąd cieplny Lth (A) | Szerokość modułu (mm) | Karta katalogowa | ||
VDC | VAC/VDC | VAC | ||||||||||
BH 5932 | moduł kontrolny szybkości lub zatrzymania silnika z wejściem czyjnika PNP/opcjonalnie NPN | 3 / e | 3 | 1, 2 | 2 NO, 1NC | + | + | 4 | 45 | ![]() BH5932.pdf | ||
UH 5947 | moduł kontrolny szybkości lub zatrzymania silnika | 4 / e | 3 | 2 | 4 NO | 2 SO | + | + | 5 | 45 | ![]() UH5947.pdf |
Typ | Opis | Poziom zadziałania zgodnie z EN 13849-1 | Poziom nienaruszalności bezpieczeństwa zgodnie z EN 62061 | Ilość kanałów | Maks. ilość wyjść z wymuszonym prowadzeniem styków (C/O = przełączny, NO = normalnie otwarty) | Wyjście na wskaźnik zadziałania (SO = wyjście półprzewodnikowe) | Napięcie nominalne | Maksymalny prąd cieplny Lth (A) | Maks.napięcie pomiaru / silnika | Szerokość modułu (mm) | Karta katalogowa | |
VDC | VAC | |||||||||||
LH 5946 | moduł kontrolny zatrzymania silnika, pomiar bez czujnika | 4 / e | 3 | 2 | 3 NO, 1 NC | 2 SO, 1 NO | + | + | 5 | 690 | 45 | ![]() LH5946.pdf |